سرآمدی آینده ملت‌ها متعلق به جوامعی است که در حوزه NBIC پیشرو باشند
26 اردیبهشت 0

سرآمدی آینده ملت‌ها متعلق به جوامعی است که در حوزه NBIC پیشرو باشند

پژوهشکده فناوری‌های هم‌گرا به منظور پاسخ به نیازهای جدید جامعه تأسیس شده است. «هم‌گرایی» روند کلانی است که در تمامی فناوری‌ها، محصولات و در سطح جهانی دیده می‌شود. با وجود این، هم‌گرایی در حال گذر از مرحلۀ تک رشته‌ای و حذف مرزهای فناورانه است. هم‌گرایی حاصل وقایعی است که در طی زمان اتفاق می‌افتد: در آغاز رشته‌های علمی، سپس فناوری‌ها و محصولات با هم ترکیب می‌شوند و در نهایت، با هم‌گرایی صنایع، این چرخه تکامل می‌یابد. اصطلاح «فناوری هم‌گرا» در فرایند سیاست‌گذاری علم و فناوری جایگاه بسیار مهمی دارد. هم‌گرایی فناوری‌های نانو، زیستی، اطلاعات و علوم شناختی در بهبود عملکرد انسانی، ترسیم اقتصاد، جامعه و زیرساخت‌های صنعتی آینده و… نقش مهمی دارد. هم‌گرایی، قدرت تفکر را از پارادایم‌های معمول فراتر برده و منجر به دیدگاهی همه جانبه به مسائل می‌شود. توان نوآوری و حل مسائل، زمانی افزایش می‌یابد که بتوان پایه‌های دانش، مجموعه مهارت‌ها و تنوع تجربه‌های افراد مختلف را در محیطی گفت‌وگو محور و مشارکت‌جویانه، همراه با احترام به همه اعضا، گردآوری کرد.
بازدید آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  و آقای دکتر نیلی رئیس محترم دانشگاه تهران  و معاونین محترم ایشان از مراکز پژوهشی و نوآوری پردیش دانشکده های فنی
17 فروردین 0

بازدید آقای دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و آقای دکتر نیلی رئیس محترم دانشگاه تهران و معاونین محترم ایشان از مراکز پژوهشی و نوآوری پردیش دانشکده های فنی

بازدید آقای دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور و آقای دکتر نیلی رئیس محترم دانشگاه تهران و معاونین محترم ایشان از مراکز پژوهشی و نوآوری پردیش دانشکده های فنی. پژهشکده فناوری های همگرا نیز به عنوان یکی از مراکز پژوهشی دانشگاه تهران در این رویداد شرکت کرد و جناب آقای دکتر رضا رستمی رئیس پژوهشکده دستاوردهای پژوهشی مرکز را معرفی کردند. این مرکز با هدف حمایت از ایده‌های فناورانه و توسعه فعالیت های پژوهشی، آموزشی و فناوری در حوزه‌های علوم شناختی، فناوری اطلاعات، نانو و بایو تکنولوژی به صورت همگرا، با بهره گیری از جامعیت و توانمندی های گسترده و متنوع در دانشگاه تهران، تاسیس گردیده است. در حال حاضر دانشجویان، پژوهشگران و اساتید علاقمند در حوزه های همگرا در این پژوهشکده مستقر و فعالیت های علمی - پژوهشی متناسب با ماموریت های پژوهشی صورت می‌گیرد.
جشنواره پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور ریتکس با حمایت پژوهشکده فناوری های همگرا
20 اسفند 99

جشنواره پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور ریتکس با حمایت پژوهشکده فناوری های همگرا

در راستای توسعه و حمایت مالی و معنوی از دستاوردهای پژوهشی مسئله‌محور، توانمندسازی خوشه‌های پژوهشی، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی کشور و امکان جذب و استقرار در مرکز رشد نخبگان؛ جشنواره پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور «ریتکس» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، آغاز به کار نموده است. بر اساس تصمیم دبیرخانه دائمی «ریتکس»، محور اصلی جشنواره، تشکیل خوشه‌های پژوهشی مسئله‌محور با همکاری دانشگاه‌ها، اساتید و مراکز پژوهشی فعال کشور برای کمک به اکوسیستم نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است. در این راستا، از شما فرهیخته گرامی دعوت به عمل می‌آید ضمن ارسال آثار پژوهشی مسئله محور و کاربردی، با معرفی این پلتفرم حمایتی ملی به دانشجویان و پژوهشگران خود برای ارسال طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، در توسعه توان علمی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان سهیم باشید.
بیشتر